Er is meer dan wat het oog ziet.

Vijf aanwijzingen waarom ziekte en uitdagingen in het leven méér zijn dan wat ze op het eerste oog lijken en vanwaaruit het besef mag groeien dat je invloed hebt op je leven.

Zo binnen, zo buiten. Je lichaam en je omgeving zijn een uitdrukking van je geest. Wat je denkt, is wat je ziet. Kijk naar jezelf en kijk om je heen en zie of het bevalt wat je ziet.

Wat kan er allemaal gebeuren als je je lichaam en je omgeving gaat zien als spiegel van jezelf? Wat verandert er voor je wanneer je naar de signalen van het lichaam en Het Leven gaat luisteren?

Lichaam en geest zijn een geheel. Lichaam en geest zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en beïnvloeden elkaar. Daar is binnen de wetenschap geen twijfel meer over en ook wijzelf voelen het allang aan dat ons denken en hoe we ons voelen in relatie met elkaar staat. Het verminderen van stress, aandacht schenken aan emoties die worden geuit of onderdrukt, en zorgdragen voor ons psychisch welzijn kunnen allemaal een diepgaand effect hebben op onze lichamelijke gezondheid.

Wat als je je emotionele- en denkwereld zou betrekken bij het oplossen van je probleem en bij het herstel van klachten en ziekte? Wat zou dat je opleveren?

Het leven is een zichzelf genezend proces en zoekt telkens de balans. Je lichaam vernieuwd zichzelf van nature voortdurend van binnenuit en het herstelt ieder ogenblik op een zeer intelligente wijze de balans. Ook bij ziekte is je lichaam continu bezig om de balans te herstellen door een intelligentie groter dan we ons voor kunnen stellen. Op emotioneel niveau is je lichaam en Het Leven ook continu aan het werk. Bijvoorbeeld bij een onverwerkte emotie word je regelmatig geconfronteerd met dit oude gevoel door nieuwe ervaringen die het leven je geeft om de balans te herstellen. Het lichaam en het Zelf wil zich helen door weer aan de oppervlakte te komen.

Wat als we ziekte zouden zien als uiting van een onbalans in het hele organisme en systeem? Welke wegen naar heelwording en genezing openen zich dan?

Je hèbt een ziekte, je bent het niet. Ziekte is het resultaat van generaties lang lijden, van sociale omstandigheden, van culturele conditionering, van jeugdtrauma’s, van fysiologische factoren als gevolg van spanningen en het emotionele verleden. En dat alles in wisselwerking met de fysieke en psychologische omgeving van de mens. Vaak is ziekte een uiting van ingesleten persoonlijkheidskenmerken. Maar die persoonlijkheid is niet wie we zijn en daarom zijn we de ziekte niet.

Wat als je gaat kijken naar ziekte als iets dat je hebt, in plaats van dat je ziek bent? Wat als je gaat kijken naar ziekte als iets dat je doet, in plaats van ziek zijn. Wat opent zich vanuit dit perspectief dan voor mogelijkheden?

Ziekte is een dynamisch proces. Ziekte is niet een vast en op zichzelf staand gegeven, maar een dynamisch proces dat een uitdrukking is van het leven dat op de persoon inwerkt. Dat wil ook zeggen dat genen ons lot niet bepalen. Genen reageren op hun omgeving en zonder deze signalen zouden ze niet functioneren. Genen kunnen niet eens ons eenvoudigste gedrag bepalen, laat staan dat we ze kunnen gebruiken om de meeste ziekten te verklaren. Onze ervaringen bepalen hoe onze genen tot uitdrukking komen en dus welke genen aan en uit staan.

Wat als je er open voor zou staan dat ziekte ontstaat door inwerking van de persoonlijkheid, het persoonlijke verleden en het verleden door generaties heen, als ook door de omstandigheden en cultuur waarin je leeft. Wat als je ziekte zou zien als symptoom van het leven; als een leerproces of periode van transformatie; als hoogte- of eindpunt van iets ouds en beginpunt van iets nieuws?

Wat als je gaat kijken naar de totaliteit van aspecten van het leven die de balans verstoorde in plaats van te kijken naar ziekte en andere uitdagingen als iets wat ons leven op een vervelende manier verstoort.

Wat is dan het beste wat er kan gebeuren?

Hulp nodig bij het doorgronden van je ziekte, klacht of persoonlijke uitdaging? Bel me voor een vrijblijvende kennismaking en we gaan kijken wat ik kan betekenen voor je.

Good as gold